Külföldön jelentős költséggel járhat, ha lerobban az autó, és szervizbe vagy egyenesen haza kell szállítani. Ilyenkor jöhet jól a gépjármű-asszisztencia nevű biztosítási elem, ami fedezi azokat a költségeket, amiket a hagyományos autóbiztosítások nem.
#szponzorálttartalom
Egy külföldi út előtt mindenképp érdemes utasbiztosítást kötni. Ez leginkább az utazó személyeket védi, mivel olyan, mint egy balesetbiztosítás, csak külföldön: baleset és betegség esetén térít, és bizonyos mértékig állja az orvosi és kórházi költségeket. Egy csonttörés vagy egy súlyosabb ételmérgezés bármikor előfordulhat, és a kezelést nem fedezi a magyar tb. Az utasbiztosítás azonban nem csak ennyiből áll: fizethet járattörlés, járatkésés, a poggyász elvesztése vagy ellopása esetén is.
Autóval utazásnál hasznos, ha az utasbiztosításnak része a gépjármű-asszisztencia nevű biztosítási elem is, ezt a fedezetet ugyanis a biztosítás kötésénél külön kérni kell. Hiába biztosított a jármű kötelező felelősségbiztosítással (kgfb), esetleg cascóval is, a magyar tb-hez hasonlóan külföldön ez nem feltétlenül lesz elég, bár akad olyan casco-biztosítás, ami külföldön is hatályos.
Ezzel szemben a gépjármű-asszisztencia megtéríti a szállítás költségeit, ha közlekedési baleset vagy meghibásodás miatt az autót szerelőhöz kell vinni, de annak a költségeit is fedezheti, ha a gépjárművet Magyarországra kell hazaszállítani. Ez olyan asszisztencia-szolgáltatásoknál fordulhat elő, amelyek a külföldi javíttatás esetén nem térítik meg a szervizbe szállítás költségeit. Ilyenkor az autó hazaszállítása és itthoni javítása olcsóbb lehet. A biztosító helyszíni javítást is vállalhat, ilyenkor segélygépjárművet küldenek ki a lerobbant autóhoz, ami defekt, kifogyott üzemanyag vagy például lemerült akkumulátor esetén lehet indokolt.
A gépjármű-asszisztencia napi díjat fizethet akkor, ha az üzemképtelen autót tárolni kell valahol. Ez akkor kifejezetten hasznos, ha a lerobbant kocsi helyett másikat kell bérelni, de a gépjármű-asszisztencia célzottan térítheti az autóbérlést is, sőt csereautót is biztosíthat. Ezen kívül finanszírozhatja a szerviz közelében lévő szállást, amíg az autó megjavítására kell várni.
Az anyagi támogatáson kívül a gépjármű-asszisztencia ügyfélszolgálati segítséget is jelent: a biztosító munkatársait a nap 24 órájában hívható telefonszámon keresztül lehet keresni, akik tájékoztatást adnak a felmerülő kérdésekben. Ezen kívül segítenek autószerelőt keresni, és felvenni vele a kapcsolatot – ez különösen hasznos akkor, ha nyelvi korlátok merülnének fel.
A biztosítási szerződés megkötésekor fontos tisztában lenni a kizáró tényezőkkel, vagyis azokkal az esetekkel, amikor a biztosító nem fog térítést fizetni. Kizárást jelenthet például, ha a járművet versenyzésre használták, pénzért kölcsönadták, jogosítvány nélkül vezették, vagy a jármű nem rendelkezett kötelező biztosítással. A biztosító mentesül a kifizetés alól, ha a kárt jogellenesen, szándékosan vagy súlyosan gondatlanul okozták, vagy ha a kárt nem jelentik be időben (például 2 órán belül) a biztosító kárbejelentő telefonszámán. A gépjármű-asszisztencia elem általában legfeljebb 10-15 éves járművekre köthető, ezen kívül a megtett kilométerek számában is szabhatnak felső korlátot.
Utasbiztosítás kalkulátor segítségével az online szerződéskötés előtt egyénileg személyre szabhatóak a szolgáltatások, valamint az autó paramétereit is meg kell adni. Így előre látható, hogy a biztosítás mennyibe fog kerülni. Lényeges, hogy az egyes térítési kategóriákban mekkora a maximális összeg, amit a biztosító kifizethet, hiszen az ár-érték arány megítélése szempontjából ez fontos körülmény. Megszabhatják például, hogy a külföldi gépjárműmentésre legfeljebb 400 eurót fizetnek, az efeletti esetleges költség a biztosítottat terheli.
Comments are closed.