Black Friday helyett: Mi is az a Circular Monday?

Vásárlási kényszer, túlköltekezés, felesleges holmik beszerzése? A november 25-én esedékes Black Friday idején vásárlók ezrei ürítik ki a pénztárcájukat az őrült leárazások nyomására. A Jófogás online felmérésében csaknem 4 ezer felhasználó vallott a túlfogyasztási szokásairól. Mi pedig egy alternatívát ajánlunk: ez a Circular Monday.

Black Friday, a túlfogyasztás „ünnepe”

A rendszerint november 4. péntekjére eső Black Friday a fogyasztói társadalom szülőhazájából, az Egyesült Államokból eredeztethető. A karácsonyi bevásárlási szezon nyitónapjának tekintett „ünnep” hivatalosan nem szünnap, de ilyenkor mégis emberek ezrei vesznek ki szabadságot. Csak azért, hogy elképesztően nyomott áron szerezzék be a karácsonyi ajándékokat. Az őrületes leárazások főként az elektronikai cikkeket és a játékokat érintik, és megvadult tömegeket vonzanak az ilyenkor extra nyitvatartással készülő üzletekbe. A brutális vásárlási láz mértékét jól mutatja, hogy a Black Friday 2008-ban halálos áldozatot is követelt. Ekkor egy bolti alkalmazottat tapostak halálra egy New York-i Wal-Mart üvegajtaját az öt órai nyitás előtt beszakító vásárlók.

Black Friday és a túlfogyasztás
Forrás: Pexels / Negative Space

A Jófogás túlfogyasztás témájú felmérése

Bár az USA-ban a Black Friday már a hatvanas évek óta létezik, hazánkban először 2018-ban tartották meg a kiskereskedelmi akciónapot. A Jófogás nem reprezentatív, összesen 4035 felhasználó által kitöltött felméréséből pedig kiderült, hogy az ilyenkor jellemző túlfogyasztás a magyarokat is érinti.

  • Minden 5. ember érzett már vásárlási kényszert a Black Friday idején.
  • A promóciók nyomására minden 10. kitöltő vásárolt már meggondolatlanul.
  • A túlköltekezés is minden 10. embert érinti – volt, aki 1 millió forint felett vásárolt ilyenkor.
  • A kitöltők egyharmadának van olyan közvetlen családtagja vagy ismerőse, akit vásárlásfüggőnek tekinthetünk.
  • A felmérésben résztvevők kétharmada kifejezetten aggódik a túlfogyasztás negatív hatásai miatt.
  • Több mint egyharmaduk érezte már úgy, hogy szüksége lenne teljesen vásárlásmentes időszakra.

A Black Friday alternatívája: Circular Monday

A túlfogyasztás csimborasszóját jelentő Black Friday ellenpontjaként 2017-ben született meg a White Monday. A 2020 óta Circular Mondayként ismert kezdeményezést a körkörös gazdaság alapelveit szem előtt tartó vállalatok hívták életre, élükön a használt cikkekkel foglalkozó szereplőkkel. A mai napon esedékes, alulról szerveződő mozgalom persze nem a vásárlással való teljes leállást népszerűsíti. Sokkal inkább a fenntartható alternatívákra hívja fel a figyelmet. Elsősorban a repair, reuse, rent, recycle (javítás, újrafelhasználás, bérlés, újrahasznosítás) négyesfogat tiszteletére – méghozzá a körkörösség jegyében.

A Jófogás alapműködése támogatja a fenntarthatóságot és a körkörös gazdaságot, és a túlköltekezésre sarkalló Black Friday jelenséggel ellentétben, az oldalon vásárló tudatos felhasználók egész évben kedvezményes ajánlatokkal találkozhatnak – így átgondolva, olcsón, ahhoz jutnak hozzá, amire és amikor ténylegesen szükségük van.

Juditu felújított bútorai
Juditu felújított bútorai egy korábbi Jófogás kampányban

A Circular Monday szellemiségéhez idén a fenntarthatósági témákra mindig nyitott Jófogás is csatlakozik. Ismét a DIY-nagymester Juditut kértük fel, hogy 2022 decemberétől 2023 júniusáig havonta egy számára szükséges tárgyat vásároljon a Jófogás felületén, majd azokat újítsa fel, alakítsa át. Szemléletformáló kampányunknak továbbá az is fontos eleme, hogy a megújult tárgyak érkezésével Juditu az otthonának egy feleslegessé vált holmijától el is búcsúzik, akár az adásvételi oldalunkon keresztül. Ezzel is hangsúlyozván a tárgyfelhalmozás minimalizálását és a körkörösséget.

Comments are closed.

Navigate