Hogyan ismerd fel az adathalász csalókat?

SMS-ben, Viberen, e-mailen érkezett gyanús üzenetek. Jó ajánlatnak tűnhetnek, mégis úgy érezzük: valami nincs rendben. Az intuícióink pedig ritkán tévednek. Ha nem vagyunk elég óvatosak, könnyedén visszaélés áldozatai lehetünk. Most megmutatjuk, hogyan védekezz a virtuális támadók ellen!

Jobb esetben csak egy kis bosszúságot okoznak a csalók. Buktunk pár ezer forintot, mérgesek vagyunk magunkra és a bűnözőre, majd megfogadjuk, hogy legközelebb óvatosabbak leszünk. Rosszabb esetben kicsalják bankkártya adatainkat, jelszavainkat és viszik, amit csak tudnak. Manapság rendkívül gyakori a rablás ezen fajtája. Éppen ezért nem lehetünk elég óvatosak, ha internetes csalókról van szó. A következő néhány tipp abban segít, hogyan kerüljük el az áldozattá válást, és hogyan lehet biztonságosabb az online adásvétel!

AZ ALAPOK:

  1. Válasszunk erős jelszavakat
    Az online térben az egyik legalapvetőbb kérdés a jelszavaink védelme! Szakértők szerint érdemes különböző jelszavakat használni, hiszen ha az adattolvajoknak sikerült az egyik felületről megszerezniük az adatainkat, akkor próbálgatják máshol is. Például egy feltört email adataival sok bosszúságot okozhatnak a közösségi média profiljainkban vagy olyan oldalakon, ahova bejelentkezünk.
    Emellett javasolt a jelszavainkat három-négyhavonta lecserélni. Azonban egy ilyen információktól elárasztott világban akad, akinek egy jelszót is nehéz megjegyezni. Ebben az esetben legalább legyen megfelelő erősségű: tartalmazzon kicsi, nagy karaktert és számokat. Az is fontos, hogy ne születési dátum, vagy város legyen, esetleg kiskedvencünk beceneve, és persze az „1234” is évek óta toplistás a legrosszabb jelszavak listáján.
    Ha megvan a megfelelő jelszó, akkor az is fontos lenne hogy ne írjuk le sehova, de ha végképp nem tudjuk megjegyezni, akkor legalább tartsuk a lehető legbiztonságosabb helyen a belépési kódokat.
  1. Hablatyolás mesterfokon
    Lehet csak a második sorban vesszük észre, hogy teljesen magyartalan a szöveg, amit üzenetben kaptunk. Olvassuk el ismét alaposan! A csalók sok esetben online fordítót használnak, ha nem beszélik a nyelvet. Elütések? Súlyos nyelvtani hibák és értelmezhetetlen mondatszerkezet? Ez akkor lehet igazán gyanús, ha esetleg még egy kérést is sikerült kihámozni az írásból. Küldjük el „ezt” és cserébe kapunk „azt”. Gyakran játékba próbálják csomagolni az elkövetők azt, ahogyan pénzünket, vagy adatainkat próbálják megszerezni tőlünk. Ennek sem szabad bedőlni.

TIPPEK A BIZTONSÁGOS ADÁSVÉTELÉRT

A virtuális adathalászok időközönként mindenhol felbukkannak. Elképzelhetetlenül nagy nyereményeket ígérnek, elhitetik velünk, hogy közeli ismerősök vagyunk, azt a képzetet keltik, hogy borsos tartozásunk van valamelyik szolgáltató felé, vagy éppen egy apróhirdetés adásvétele során próbálnak meg minket átverni, bankkártya adatainkat kicsalni. Nézzük meg most részletesebben, hogy mit tehetünk ez utóbbi esetében, vagyis mire figyeljünk, hogy még biztonságosabb legyen az adásvétel a Jófogáson? Ugyanis sajnos előfordulhat, hogy néhány felhasználó nem a felhasználási feltételeknek megfelelően használja a Jófogás oldalt. Ezeket a helyzeteket természetesen igyekszünk a leggyorsabban kezelni, de a Te segítségedre is szükségünk van! Nézzük mit tehetsz:

  1. Amikor azt ígéri, hogy hamarosan elküldi a terméket
    Az utalás megtörtént, mi pedig csak várunk és várunk, de nem érkezik semmi. Talán az első néhány napban még válaszokat is kapunk a kérdéseinkre, amivel lecsendesíti bennünk a csaló a kételyeket, majd végleg felszívódik. Lehetőleg soha ne utaljunk tehát előre, inkább kérjük utánvétes fizetéssel a csomagküldést, és győződjünk meg személyesen vagy videófelvételen arról, hogy a termék tényleg számunkra elfogadható állapotban van, ahogyan azt a képek is tükrözik.
    A Jófogás esetében lehetőségünk van Foxposttal csomagautomatába vagy futárral Háztól-Házig szolgáltatást kérni. Ezekben az esetekben akkor fizetünk, amikor kivennénk a csomagot az automatából, vagy közvetlenül a futárnak. 
  1. Védjük bankkártya és személyes adatainkat!
    Az adásvételhez a Jófogás soha nem kér bankkártya adatokat! Amennyiben igénybe veszed a Háztól-Házig szolgáltatást vagy más szállítási módot akár eladóként, akár vevőként, semmilyen esetben sem kell megadnod előre a bankkártyádon szereplő adatokat. A Jófogás minden esetben közvetlenül a regisztrált email címedre küld szállítással kapcsolatos teendőket tartalmazó tájékoztató emailt. Kiemelés vagy egyes kategóriák hirdetésfeladásának fizetésekor pedig a Barion biztonságos felületére irányítanak tovább. 
    Ha valakitől mégis olyan üzenet érkezik, amelyben konkrétan, vagy erre utalóan kérést fogalmaznak meg, azt rögtön érdemes jelezni az ügyfélszolgálatnak. Különben sem diktálnánk le a kártyaszámot vagy egyéb jelszót egy idegennek, ha az az utcán kérne erre minket, miért tennék akkor az interneten?
  1. Ne kattintsunk gyanús linkekre!
    Persze, ha átirányítanak egy másik oldalra, már nem olyan egyértelműen vesszük észre a csalást. Használhatnak olyan linket az adathalászok, hogy jogtalanul, a becsapó módon a Jófogásra vagy szolgáltatására utaló weboldalra mutat (hivatalos oldal a jofogas.hu). Üzenetben kapott linkre ezért sosem szabad rákattintani, hiszen lehet, hogy valaki így szeretne minket egy adathalász oldalra csábítani. Ha az eszközünk nem megfelelően védett az ilyenfajta támadások ellen, akkor már nincs nehéz dolga egy hackernek.
    Ezért ne nyisd meg, ha egy hirdető vagy a terméked iránt érdeklődő felhasználó akár a Jófogás üzenetküldő rendszerén keresztül, akár más módon (viber üzenet, sms) egy linket küld neked azért, hogy ezen keresztül fogadd el a fizetést vagy hagyd jóvá a vásárlást. Ha a linket mégis megnyitottad, semmiképp ne add meg bankkártyád adatait!

A Jófogás természetesen minden lehetséges módon igyekszik védeni felhasználóit. Ezért mi úgy tudják segíteni ezt a munkát, ha a gyanús próbálkozásokat azonnal jelentjük az ügyfélszolgálaton. Ilyenkor nemcsak magunkat védjük az áldozattá válástól, hanem a Jófogás közösségéért is sokat tehetünk. Így továbbra is biztonságos és örömteli maradhat az adásvétel.

Amennyiben a legnagyobb körültekintés ellenére is megtörtént a baj, haladéktalanul fel kell venni a kapcsolatot a bankunkkal és jelenteni a bűncselekményt a rendőrségen.

Comments are closed.

Navigate