Így óvd magad az adathalász próbálkozásoktól!

Egyre gyakrabban hallunk róla, hogy adathalász támadás ér különböző cégek felhasználóit és a közelmúltban megszaporodtak a Jófogás oldalán is ezek a kísérletek. A bűnözők különböző ürügyeket keresnek, amelyekkel megpróbálnak rávenni téged, hogy megnyiss egy hivatkozást, és ezen keresztül próbálják megszerezni a személyes, bankkártya vagy banki belépési adataidat, majd azokkal visszaélnek.

Ezek az oldalak, amikre a hamis linkek visznek át, kísértetiesen hasonlóak akár internetbankok vagy más szolgáltatók oldalához. Nehéz különbséget tenni ezek és a hiteles, valós oldalak között, mert céges logókat és a cég arculatára jellemző grafikus elemeket, adatokat használnak.

Annak érdekében, hogy a Jófogáson található felhasználói fiókod is mindig biztonságban legyen és azzal senki ne élhessen vissza, jelszavad megválasztásakor ügyelj az alábbiakra:

  • Minél hosszabb a jelszót adsz meg, annál jobb! De legyen minimum 12 karakter.
  • Találj ki jelmondatot inkább, mint egy egyszerű jelszót!
  • Jelszavadban lehetőség szerint használj kis- és nagybetűket és számokat
  • A webböngésző segítségével biztonságos hosszú jelszavakat lehet generálni, amelyek megfelelnek a fenti feltételeknek, és el is mentheted őket
  • Soha ne használd ugyanazt a jelszót több különböző webhelyen, mindig találj ki új jelszót a saját biztonságod érdekében!

Különböző adathalász csalási típusokkal találkozhatsz, hogyan ismerd fel őket?

–   Csomagküldő szolgáltató nevében küldött hamis link

Ebben az esetben a csalók állításuk szerint már elintézték a szállítást, csak az eladó banki adatai kellenek hozzá, hogy elindíthassa a folyamatot.

Ilyenkor jusson eszedbe, hogy a hivatalos szállítási folyamatokban semmi esetben sem kell megadnod a banki adataidat!

–   Hamis link Jófogás szállítási szolgáltatására utalva

Ebben az esetben a csalók azzal keresnek meg, hogy a Jófogás szállításának megszervezéséhez add meg az email címedet, amire a további információt küldik.

Ilyenkor jusson eszedbe, hogy a Jófogásnak nincsen saját futárszolgálata! Ha házhozszállítást veszel igénybe, mindig csak a hivatalos csomagküldő szolgáltató fog megkeresni, nem a másik fél.

–   Jófogás link helytelen írásmódja

Ebben az esetben a csalók hamis linket küldenek. Segíthet kiszűrni, ha minden esetben odafigyelsz a gyanús linkek helyesírására! Pl. jofogas.hu helyett jofogas-hu

Szállítási tippek  

Eladóként ügyelj arra, hogy ne adj ki előre a banki adatokat!

  • GLS futárszolgálat választása esetén, a szállítás díja a sikeres kézbesítést követően az eladási árból kerül levonásra a GLS által: https://docs.jofogas.hu/haztol-hazig/
  • Foxpost csomagautomata esetén eladóként a megrendelt terméket csak be kell tenni a kiválasztott automatába, kifizetni bankkártyával a helyszínen a szállítási és az utánvétkezelési díjat. Abban az esetben, ha a szállítást a vevő igényelte, az utánvét részeként később visszakapod a szállítási és az utánvétkezelési díjat a Foxposttól. https://foxpost.jofogas.hu/ 

Vevőként ügyelj arra, hogy:

  • GLS szállítás választása esetén, a termék vételárán felül mindig a vevőnek kell kifizetnie a szállítási költséget a csomag átvételekor.
  • Ha Foxpost csomagautomatába szeretnéd megkapni a kinézett terméket, azt vevőként is igényelheted azt, ha a hirdetésen szerepel a “Szállítással kérem” gomb. Ebben az esetben a termék vételárát + a szállítási szolgáltatási díjat kell majd utánvétként kifizetned az automatánál.

Miről ismerhető fel az adathalász üzenet?

  • Ellenőrizd le, hogy nem szerepel szokatlan karakter, elütés az e-mail címben.
  • Az adathalász csaló valótlan előzményekre hivatkozik
  • Magyartalan megfogalmazás, helyesírási hibák találhatóak benne
  • Túl szép az üzenete ahhoz, hogy igaz legyen!
  • Sürgető hangnemben íródott
  • Bizalmas információkat kér, mint banki belépési vagy bankkártya adatok
  • Gyanús link található benne, amely nem a szolgáltató valós honlapjára irányít

Jófogás mit tesz az adathalász tevékenység ellen?

  • Folyamatosan kommunikálunk a felhasználóink felé és idén két figyelemfelhívó kampányt is indítottunk az ORFK szakmaik támogatásával, amely az adathalász kísérletekre hívta fel a figyelmet.
  • Emellett a belső folyamataink és rendszereink állandó optimalizálása mellett ügyfélszolgálatunkkal, a chatfunkció folyamatos szűrésével és hírlevelekkel is segítjük tájékozódni a felhasználóinkat. 
  • Aktívan monitorozzuk a fióktevékenységet a visszaélések szempontjából, amennyiben szükséges, blokkoljuk az adathalász tevékenységet űző fiókokat.
  • A hatóságokkal való szoros együttműködésünk keretein belül pedig szolgáltatóként mindent megteszünk, hogy a jogszabályi környezet is naprakészen alkalmazkodhasson az újfajta bűntípushoz.

Comments are closed.

Navigate