Egyre gyakrabban hallunk róla, hogy adathalász támadás ér különböző cégek felhasználóit és a közelmúltban megszaporodtak a Jófogás oldalán is ezek a kísérletek. A bűnözők különböző ürügyeket keresnek, amelyekkel megpróbálnak rávenni téged, hogy megnyiss egy hivatkozást, és ezen keresztül próbálják megszerezni a személyes, bankkártya vagy banki belépési adataidat, majd azokkal visszaélnek.
Ezek az oldalak, amikre a hamis linkek visznek át, kísértetiesen hasonlóak akár internetbankok vagy más szolgáltatók oldalához. Nehéz különbséget tenni ezek és a hiteles, valós oldalak között, mert céges logókat és a cég arculatára jellemző grafikus elemeket, adatokat használnak.
Annak érdekében, hogy a Jófogáson található felhasználói fiókod is mindig biztonságban legyen és azzal senki ne élhessen vissza, jelszavad megválasztásakor ügyelj az alábbiakra:
- Minél hosszabb a jelszót adsz meg, annál jobb! De legyen minimum 12 karakter.
- Találj ki jelmondatot inkább, mint egy egyszerű jelszót!
- Jelszavadban lehetőség szerint használj kis- és nagybetűket és számokat
- A webböngésző segítségével biztonságos hosszú jelszavakat lehet generálni, amelyek megfelelnek a fenti feltételeknek, és el is mentheted őket
- Soha ne használd ugyanazt a jelszót több különböző webhelyen, mindig találj ki új jelszót a saját biztonságod érdekében!
Különböző adathalász csalási típusokkal találkozhatsz, hogyan ismerd fel őket?
– Csomagküldő szolgáltató nevében küldött hamis link
Ebben az esetben a csalók állításuk szerint már elintézték a szállítást, csak az eladó banki adatai kellenek hozzá, hogy elindíthassa a folyamatot.
Ilyenkor jusson eszedbe, hogy a hivatalos szállítási folyamatokban semmi esetben sem kell megadnod a banki adataidat!
– Hamis link Jófogás szállítási szolgáltatására utalva
Ebben az esetben a csalók azzal keresnek meg, hogy a Jófogás szállításának megszervezéséhez add meg az email címedet, amire a további információt küldik.
Ilyenkor jusson eszedbe, hogy a Jófogásnak nincsen saját futárszolgálata! Ha házhozszállítást veszel igénybe, mindig csak a hivatalos csomagküldő szolgáltató fog megkeresni, nem a másik fél.
– Jófogás link helytelen írásmódja
Ebben az esetben a csalók hamis linket küldenek. Segíthet kiszűrni, ha minden esetben odafigyelsz a gyanús linkek helyesírására! Pl. jofogas.hu helyett jofogas-hu
Szállítási tippek
Eladóként ügyelj arra, hogy ne adj ki előre a banki adatokat!
- GLS futárszolgálat választása esetén, a szállítás díja a sikeres kézbesítést követően az eladási árból kerül levonásra a GLS által: https://docs.jofogas.hu/haztol-hazig/
- Foxpost csomagautomata esetén eladóként a megrendelt terméket csak be kell tenni a kiválasztott automatába, kifizetni bankkártyával a helyszínen a szállítási és az utánvétkezelési díjat. Abban az esetben, ha a szállítást a vevő igényelte, az utánvét részeként később visszakapod a szállítási és az utánvétkezelési díjat a Foxposttól. https://foxpost.jofogas.hu/
Vevőként ügyelj arra, hogy:
- GLS szállítás választása esetén, a termék vételárán felül mindig a vevőnek kell kifizetnie a szállítási költséget a csomag átvételekor.
- Ha Foxpost csomagautomatába szeretnéd megkapni a kinézett terméket, azt vevőként is igényelheted azt, ha a hirdetésen szerepel a “Szállítással kérem” gomb. Ebben az esetben a termék vételárát + a szállítási szolgáltatási díjat kell majd utánvétként kifizetned az automatánál.
Miről ismerhető fel az adathalász üzenet?
- Ellenőrizd le, hogy nem szerepel szokatlan karakter, elütés az e-mail címben.
- Az adathalász csaló valótlan előzményekre hivatkozik
- Magyartalan megfogalmazás, helyesírási hibák találhatóak benne
- Túl szép az üzenete ahhoz, hogy igaz legyen!
- Sürgető hangnemben íródott
- Bizalmas információkat kér, mint banki belépési vagy bankkártya adatok
- Gyanús link található benne, amely nem a szolgáltató valós honlapjára irányít
Jófogás mit tesz az adathalász tevékenység ellen?
- Folyamatosan kommunikálunk a felhasználóink felé és idén két figyelemfelhívó kampányt is indítottunk az ORFK szakmaik támogatásával, amely az adathalász kísérletekre hívta fel a figyelmet.
- Emellett a belső folyamataink és rendszereink állandó optimalizálása mellett ügyfélszolgálatunkkal, a chatfunkció folyamatos szűrésével és hírlevelekkel is segítjük tájékozódni a felhasználóinkat.
- Aktívan monitorozzuk a fióktevékenységet a visszaélések szempontjából, amennyiben szükséges, blokkoljuk az adathalász tevékenységet űző fiókokat.
- A hatóságokkal való szoros együttműködésünk keretein belül pedig szolgáltatóként mindent megteszünk, hogy a jogszabályi környezet is naprakészen alkalmazkodhasson az újfajta bűntípushoz.
Comments are closed.