Rollerrel a városi közlekedésben

Ha úgy érzed, hogy az autó, vagy a közösségi közlekedés helyett alternatív módszereket is kipróbálnál a mindennapokban, akkor a nyári időszakban a rollerezést semmiképpen se hagyd ki! De mire is érdemes figyelni, ha roller vásárláson gondolkodunk? Ehhez adunk most néhány tippet!

Elsőre talán egy elektromos roller beszerzése legalább akkora feladatnak tűnhet, mintha egy autót vennénk: a felhozatal a néhány tízezer forintostól egészen a milliós álomhatárig terjed. A választék böngészése során különböző mértékegységek táncolhatnak a szemünk előtt teljesítményt és akkumulátor kapacitást illetően, az internetes fórumok pedig tele vannak pro és kontra érvekkel a különböző márkák esetében. Ebben a cikkben segítünk eligazodni azoknak, akik most keresnek maguknak egy új e-rollert!

Ár
Sokak számára a legfontosabb szempont egy új roller kiválasztásánál az ár. Sokan úgy állnak neki a keresésnek, hogy irreális elvárásokat támasztanak leendő járművükkel szemben, viszont az ár-sebesség-hatótáv hármasa sajnos kizárólag együtt tud mozogni: egy olcsó roller nem lesz képes egy töltéssel 30 kilométert megtenni, és valószínűleg nagy sebességre sem lesz képes.
Az árat azért sem érdemes nagyon alacsony szintre belőni, mert a roller anyagminőségére is hatással lesz, ami a hosszútávú használatot is negatívan fogja befolyásolni.

Hatótáv
Egy elektromos roller – ellentétben például egy autóval – a lemerülése után is használható, igaz, nem lesz túl kényelmes hagyományos rollerként használni a súlya és a platform magassága miatt. Végső soron azonban így is eljuthatunk vele célunkhoz, ha idő előtt lemerülne a beépített akkumulátor.
Általánosságban minden elektromos rollerre érvényes, hogy a gyártók körülbelül 30%-kal felülbecsülik a rollerek hatótávját. Éppen emiatt a vásárlás előtt érdemes végiggondolni, hogy milyen útvonalon szeretnénk használni akár a hétköznapok során, akár egy-egy kirándulás alkalmával.
A nagy hatótávú rollerek általában nagyobb teherbírásra és csúcssebességre is képesek, így ajánlott a megfelelő védőfelszerelés használata is.
Ha a megvásárolt rolleren a hatótáv mégsem lenne elég, de nem szeretnénk egy újabb rollerre költeni, egy extra töltő beszerzése jó ötlet lehet, így aztán a rollert munkahelyünkön is töltve nem lesz gond a hazaútra is elegendő energia.

Súly
Az átlagos, belépőszintű elektromos rollerek – 10-15 km-es hatótávval – 8 és 12 kilogramm súly között mozognak, így könnyen szállíthatjuk őket akár tömegközlekedési eszközökön, akár egy P+R parkolóig autónk csomagtartójában. Az extrémebb erejű és hatótávú rollerek az akkumulátor mérete miatt rendszerint 18-25 kilogrammos súlymezőnyben mozognak, így ezek már nem a kényelmesen hordozható kategóriába tartoznak. Ha ilyen roller vásárlását tervezzük, érdemes átgondolni a töltési lehetőségeket, hiszen ezeket a járműveket már nehéz lenne a harmadik emeletre cipelni minden indulásnál vagy érkezésnél!

Sebesség
A középkategóriás, 100 és 200 ezer forint közötti áron elérhető e-rollerek általában mind képesek a 25km/h-s sebességre, ami egy városi környezetben bőven elegendő. Aki hosszabb távon közlekedne, esetleg terepre is kimerészkedne új járművével, annak érdemes a 300 ezres kategóriában is nézelődnie.
A vásárlás előtt mindenképpen figyelembe kell vennünk az adott roller teherbírását és a saját súlyunkat is. Mindkét érték befolyásolni fogja, hogy a kiválasztott rollerrel milyen sebességre leszünk képesek. Bár a gyártók megadnak egy maximális súlyhatárt és egy maximális sebességet, abban biztosak lehetünk, hogy a sebességet nem a maximális tömeggel tesztelték.

Motor-teljesítmény
A belépő- és középkategóriás elektromos rollerek általában 250-350 Watt teljesítményt képesek leadni, ez egy 75 kilós vezető és maximum 5%-os emelkedővel számolva ideális lehet, azonban 85-90 kilogrammos súllyal már érdemes az 500 Watt teljesítményű rollerek között nézelődni, ha optimális haladási sebességet szeretnénk elérni.

Felfüggesztés
A rollerek kényelmi szintje nagyban függ attól, hogy mennyire jól van megoldva a rugózás. Többen hanyagolják a felfújható gumikat az esetleges defektek lehetősége miatt, azonban a tömlős gumik már önmagukban is nagyszerűen csillapítják az úton előforduló egyenetlenségeket, első-hátsó felfüggesztéssel kombinálva pedig a térdet is hatékonyan kíméli a rázkódástól. Ha terepen használnánk a rollert, a megfelelő felfüggesztés mellett érdemes erősített, bordázott külső gumikat venni, amik ideális tapadást tudnak biztosítani extrémebb körülmények mellett is.

Lámpák és fékek
A megfelelő megvilágítás és a stabilan működő fékek együtt szavatoljak a vezető biztonságát. A legtöbb elektromos rolleren az első és hátsó világítás már integrált, viszont míg az első lámpa jól látható és erős fényt ad, addig a hátsó gyakran a sárvédőn kap helyet, ahol az autósok és a gyalogosok sem veszik észre egykönnyen. Éjszakai rollerezéshez ezért érdemes egy sisakra vagy táskára rögzíthető biciklilámpát venni, vagy ha még jobban ki akarunk tűnni, akkor láthatósági mellényben induljunk útnak!
A fékek általában a roller árától és súlyától is függenek: míg egy dobfék esőben is hatékonyan fog, valamint sokkal kevesebb karbantartást igényel, addig a súlya miatt nem szokták az olcsóbb és könnyebb e-rollerekre tenni, ezért azokon a hagyományos lábbal taposós, sárvédőbe integrált fékmegoldást választják. A legjobb megoldás a tárcsafék: ebből létezik az egyszerűbb acélhuzallal vezérelt fajta, valamint az olajnyomással vezérelt, dugattyúkat mozgató rendszer, ami finom fékerő-elosztást biztosít.

Akárhogy döntünk, a biztonság a legfontosabb: a megfelelő láthatóság mellett gondoskodjunk a sisakról és öltözetről.

Comments are closed.

Navigate