Interjú a Prohuman csapatával

Mennyi ideig tart az új munkaerő felkutatása? 2021-hez képest növekedett a keresésre fordított idő?
Átlagos tendenciaként tapasztaljuk, hogy a korábbi évekhez képest kevesebb a rövid idő alatt nagyobb létszámú munkavállalói bázist megmozgatni képes pozíciók aránya a kínálatban. Úgy tapasztaljuk, hogy ennek egyik jelentős oka a juttatások közötti különbségek csökkenése. A jelentkezők döntéshozatalában ugyanakkor felértékelődtek azok a szempontok, mint a cég piaci megítélése, vagy az egyéb juttatások (csatlakozási bónusz, céges buszjárat stb.) elérhetősége. Sokkal több időt vesz igénybe így a megfelelő jelöltek felkutatása. Ezt némileg ellensúlyozza, hogy az álláshirdetések és hirdetési kampányok elérési eredményei évről évre magasabbak, de a jelentkezések száma így is csökkenő tendenciát mutat. Emellett az elmúlt 3 évben a kiválasztási folyamatok szinte minden cégnél egyszerűsödtek, ám a jelöltek felkutatásának ideje pozíciótól függően így is 2x vagy 3x annyi időt és ráfordítást igényel, mint korábban.

Milyen csatornákon próbáljátok megszólítani a hazai dolgozókat, és milyen csatornákon a külföldi vendégmunkásokat?
Alapvetően három platformon keressük a jelölteket: online, offline és ajánlás/networking útján. Az ajánlások mellett az online hirdetéseket találjuk jelenleg az egyik leghatékonyabb formának, amely a klasszikus jobsite együttműködéseken túl az egyedileg testreszabott online marketing alapú kampányokat jelenti: Facebook, Instagram, Google és TikTok-csatornákat használunk. Szellemi pozíciók esetén az egyik legjelentősebb sourcing felület a LinkedIn.
A Prohuman területi toborzásban expert recruitment hálózatot is működtet országosan, így eljutunk azokhoz is, akikhez más csatornákon keresztül nehezebb, a toborzásban hiszünk az emberi tényező fontosságában.
Saját CVDB adatbázissal rendelkezünk, mely egy saját fejlesztésű hirdetéskezelő és jelöltfogadó rendszer emellett külsős szolgáltató által biztosított önéletrajz adatbázisokat alkalmazunk toborzás céljából.
Külföldi munkavállalók tekintetében központilag vezérelt toborzási kampányokat is futtatunk, valamint kiemelt munkát végez a saját ukrán és szerb toborzói irodahálózatunk. További, illetve harmadik országok esetében partnerekkel együttműködve visszük végig a toborzási folyamatot, mely során az átfogó kiválasztási procedúrának köszönhetően képesek vagyunk a legalkalmasabb jelöltek megtalálására.

Mekkora mértékben érint titeket/az ügyfeleiteket a fluktuáció? Szoktatok fluktuációval kapcsolatos hatáselemzést végezni?
Természetesen folyamatosan elemezzük a fluktuációt, hiszen ez az egyik legfontosabb KPI számunkra. Az általánosságban elmondható, hogy míg a magyar munkavállalók fluktuációja nem változott jelentősen az elmúlt években – ami azt jelenti, hogy itt még mindig igen magas az arány-addig a külföldiek esetében ez az utóbbi időszakban szignifikánsan csökkent.

Az ukrajnai háború érintette bármilyen módon a munkaerő-állományt?
Beáramlási oldalról megfigyelhető, hogy a női munkaerő száma nőtt, illetőleg az itt dolgozó munkavállalók háború elől menekülő családtagjaik elszállásolása és ellátásával járó feladatának megoldása megnőtt. Az biztosan látványos, hogy a háború óta a fluktuáció gyakorlatilag 5% alatt marad.

Nálatok is érezhető a trend, miszerint a kékgalléros dolgozók már-már irreális bérigénnyel érkeznek? Milyen bérfejlesztési stratégiát alkalmaznak?
Igen, a magasabb – az előző évekhez képest +15-20%-os- bérigények mellet jelenség fizikai területen az egyéb paraméterek alapján való szelekció is. Főként a szakmunkások körében, egyre több szakképesített munkavállaló utasítja el a többműszakos munkarendet, az éjszakai műszakokat, csökkent a munkavégzési helyre való utazási hajlandóság is. Szellemi területen a szokásos hiányszakmának tekinthető területeken változatlanul nagy a verseny a munkavállalókért, amely indikátora a magasabb bérigények jelenlétének. A cégek igyekeznek az alapbéren emelni, vagy ezen felül egyéb elemeket bevezetni, Megfigyelhető, hogy egyes szervezetek a kifizetési esedékességet módosították, vagy éppen elérhetővé tették a belépési/csatlakozási bónuszt. 

Comments are closed.

Navigate