Itt a lehetőség a banki költségek csökkentésére 2022-ben!

Eljött egy új év, amely azzal indul, hogy a bankok az éves díjkimutatásban „bevallják“ ügyfeleiknek, milyen jogcímen mennyi díjat és költséget szedtek be tőlük az elmúlt év során. Ha sokallod a bankodnak kifizetett díjakat, nem lesz még egy ilyen jó alkalom ebben az évben arra, hogy bankot válts, mint épp most.

#szponzorálttartalom

Január végéig kézhez kapod a bankod kimutatását arról, hogy mennyi díjat, jutalékot és költséget számítottak fel neked az elmúlt évben. Erre minden évben jogszabály kötelezi őket, teljes év tekintetében először 2021 óta.

Természetesen senki nem szeret egy olyan kényelmetlen információt kitenni az ablakba, még a bankok esetében sem, hogy pontosan mennyivel is sarcolták meg az ügyfeleiket, ezért annak az egyre nagyobb ügyfélkörnek, amely nem papíron kapja a havi számlakivonatot, igyekeznek radar alatt kézbesíteni ezeket az adatokat.

Ez azt jelenti, hogy a bankok például nem küldenek róla értesítő e-mailt, a bankszámlakivonattal ellentétben. Vagy azt, hogy a netbankban nem egy állandó helyen, hanem egy postaláda üzenetben kézbesítik ezt az információt. (Egyébként a kimutatás egységes, táblázatos formátumára a 144/2018. (VIII. 13.) Korm. rendelet kötelezi a bankokat.) De az is lehet, hogy állandó helyen teszik elérhetővé, azt viszont jól eldugják az átlagos felhasználó szeme elől és nem reklámozzák, hogy ott megtalálható.

Ha ezeket az akadályokat sikerül megugrani, és végre a szemünk elé kerül egy ilyen díjkimutatás, akkor abban különféle csoportosításokban azt láthatjuk, hogy az egyes jogcímeken mennyit vontak le tőlünk a bankok.

Az első ilyen csoport neve „Általános számlaszolgáltatások“. Itt jelenik meg az egyik olyan díj, melyre legérzékenyebbek az ügyfelek és amelyet minden banknál fizetni kell, kivéve az ingyenes számlákat. Ez pedig a számlavezetési havi díj, melyet akkor is fizetni kell, ha a bankszámlát nem, vagy alig használjuk. Ezenfelül ebben a csoportban találjuk az internetbanki és mobilalkalmazási szolgáltatással, az SMS-szolgáltatással és a telefonos banki szolgáltatással kapcsolatban felszámított díjakat, melyek a tranzakciók díjait nem tartalmazzák.

A második csoport neve „Fizetések (kivéve a kártyás fizetéseket)“. Itt az átutalásokkal és beszedésekkel kapcsolatos díjakat találjuk, beleértve a papíralapon, telefonon vagy interneten keresztül leadott megbízások utáni díjakat.

A harmadik csoport neve „Kártyák és készpénz“. Itt találjuk az összes bankkártyás műveletnek a díját, függetlenül attól, hogy az készpénzfelvétel vagy vásárlás volt, továbbá itt láthatók a betéti és hitelkártya éves díjak is.

A negyedik csoportban a „Folyószámlahitelek és kapcsolódó szolgáltatások“ költségeit találjuk, míg az ötödik csoportban a többi csoporthoz nem tartozó „Egyéb szolgáltatások“-ét, benne két elemmel, a limitmódosítással és a különféle igazolásokkal kapcsolatos díjakkal.

Az első három csoport gyakorlatilag mindenkit érint, a negyedik csak azt, akinek folyószámlahitele is van, az ötödik viszont egy ritkán használt szolgáltatáscsoport. A fő díjak tehát elsősorban az első három vagy első négy szolgáltatáscsoportban láthatók.

Mit kezdjünk egy ilyen díjkimutatással?

Semmiképpen se dobjuk ki olvasatlanul! Egy évben egyszer érdemes néhány percet eltölteni azzal, hogy áttekintjük, mennyit fizettünk a bankunknak az előző évben. Amíg nem volt ilyen éves díjkimutatás, addig ezt csak fáradságosan, a havi kivonatokról levadászott díjak összeadogatásával lehetett összegyűjteni. Használjuk ki, hogy ezt egyben megkapjuk évente egyszer!

Hogy mire használhatjuk? Elsősorban költségcsökkentésre, másodsorban akár bankváltásra.

Ha valamelyik költséget soknak találjuk, vizsgáljuk meg, hogy nem tudunk-e csökkenteni rajta.

Vizsgáljuk meg, hogy optimálisan vesszük-e igénybe a bank által kínált ingyenes szolgáltatásokat. A legismertebb ezek közül a törvényi ingyenes készpénzfelvétel, de a bank kínálhat más ingyenes szolgáltatást is. Köztük még olyan is van, hogy csak akkor ingyenes egy átutalás, ha azt kifejezetten mobilalkalmazással küldjük be a bankba, internetbankkal már nem ingyenes.

A törvényi ingyenes készpénzfelvétel havi 150 000 forint erejéig biztosít ingyenes és pénzügyi tranzakciós illetéktől is mentes ATM készpénzfelvételt belföldön, bármely bank által üzemeltetett berendezésből, havi legfeljebb két tranzakció erejéig. Ez rengeteg buktatót tartalmaz, melyek során biztos, hogy ráfizetünk, pl. nem nyújtottuk be a nyilatkozatot a kedvezményhez, nem ATM-et használunk, túllépjük a 150 ezres limitet, havonta több mint kétszer veszünk fel készpénzt, a hónap utolsó napján vesszük igénybe a készpénzfelvételt, amely már átlóghat a következő hónapra, hitelkártyával veszünk fel készpénzt, stb.

Sokat lehet azzal is csökkenteni, ha például az SMS-ek helyett – általában ingyenes – push értesítést használunk.

Ha azonban úgy látjuk, hogy már nem lehet tovább optimalizálni a banknak fizetett kiadásokat, akkor létezik még egy megoldás a bankon belül: a számlacsomagváltás. Minden bank többféle árazást biztosít ügyfeleinek, érdemes körbenézni, kaphatunk-e kedvezőbb díjazású csomagot.

Bankváltás

A legsúlyosabb döntés, amelyet meghozhatunk a díjkimutatás hatására, az a bank lecserélése egy másikra. Ehhez először is érdemes egy profi bankszámla kalkulátor segítségével kiválasztani a számunkra legolcsóbb díjcsomagot. Ha ez megszületett, és egy kedvezőbb díjcsomaggal érezhető megtakarításra tehetünk szert – ez egyébként majdnem biztos -, akkor neki kell állni a terv megvalósításának. Végső soron a díjkimutatás célja a tudatos „fogyasztás“ a bankszolgáltatások esetében is. Fontos tudatosulnia annak, hogy a bankváltással nem kell megváltoztatni a bankolási szokásainkat, helyette ugyanazokat a szokásokat olcsóbban is megkaphatjuk.

Bár létezik egy szabályozott, minden bankra egységes bankszámlaváltási folyamat, hacsak nincs csoportos beszedésünk, viszonylag könnyen költözhetünk át egy másik bankhoz. Bár egy átmeneti ideig van lehetőség a régi számlaszámot átirányítva használni az új számlaszámra, célszerű inkább egyből az új számlaszámra kérni a jövedelemátutalást és értesíteni az egyéb partnereinket is a számlaszám változásáról. Ha van, akkor természetesen át kell költöztetni a csoportos beszedéseket – feltéve, hogy nem szeretnéd másképp fizetni a számlákat, például átutalással, bankkártyával, vagy fizetési kérelemmel. Ezek közös előnye a csoportos beszedéshez képest, hogy a tudtod nélkül nem megy el pénz a bankszámládról egy váratlan és kedvezőtlen pillanatban, továbbá túlszámlázás miatti többlet-levonás sem történhet.

A régi számlát nem érdemes addig bezárni, míg az új számlához nem kaptuk meg a bankkártyánkat, nem adtuk le az ingyenes készpénzfelvételi nyilatkozatot és nem áll minden együtt ahhoz, hogy a bank mobilalkalmazását megismerjük és használatba vegyük, beállítva az átutalási sablonokat, a kártyát pedig integráljuk a Google Pay, Apple Pay szolgáltatásba. Ha szeretnénk folyószámlahitelt, azt is csak az első 1-3 havi jövedelemátutalás után kaphatjuk meg, a régi banknál pedig csak akkor lehet bezárni a bankszámlát, ha minden tartozást, így a folyószámlahitelt is visszafizettük.

Amennyiben mégis az egyszerűsített bankváltás mellett döntünk, akkor azt is az új bankban kell kezdeményezni, nem szükséges bemenni a régi bankba egyáltalán.

Comments are closed.

Navigate